S2S Couvin – Chimay

Wandelroute gelopen op: 9 augustus 2024

S2S: Couvin – Chimay (19,7 km)

Vanaf station Charleroi in Wallonië wordt geboemeld met een dieseltrein over de spoorlijn naar Walcourt, Mariembourg en het eindpunt van de lijn, Couvin. Waar tot 1971 de trein bij Mariembourg naar de Franse grens bij Vireux-Molhain reed is dat vandaag, zoals wel vaker, passe.

Mariembourg zelf is een interessant stadje. Burcht van Maria, vernoemd naar de de zuster van keizer Karel V, werd extra versterkt om weerstand te kunnen bieden aan de dreiging vanuit Frankrijk. Wat vandaag de dag interessant is, is het oude spoorwegstation van Mariembourg, want daar vertrekken de historische treinstellen van de Chemin de Fer à Vapeur des Trois Vallées (Stoomtreinen van de Drie Valleien), en tevens beschikt Mariembourg over de bierbrouwerij “Brasserie des Fagnes”, waar onder meer “Super des Fagnes” gebrouwen wordt.

En hoe leuk dit ook allemaal klinkt, wij reizen door naar Couvin en passeren Mariembourg alleen maar. Aangekomen in Couvin eindigt de treinreis en begint onze wandeltoch. Couvin is een klein maar toch wel bruisend stadje aan de grens met Frankrijk. Qua gastronomie is het plaatsje rijkelijk bedeeld en om een beetje een beeld te krijgen van het plaatje begint de wandeling met een slinger door het centrum via de plaatselijke kerk.

Als we Couvin uitlopen wordt het heuvellandschap goed zichtbaar. We gaan op zoek naar de oude spoorlijn die van Mariembourg naar Chimay liep maar moeten daarvoor eerst nog wat struinen door bossages en langs enkele kleine dorpjes, waaronder Boussu-en-Fagn. Hier vindt je ook een kasteel, en het is al bewoond sinds de prehistorie. Na het kasteel loopt de route voor een kort stuk over de onaantrekkelijke autoracebaan, de gewestweg N939. Maar zodra je het andreaskruis tegenkomt weet je dat je kunt afbuigen want daar liep de spoorlijn die wij nu gaan volgen. Bij voormalig halte Boussu-en-Fagn loop je links de spoorbaan op, tegenwoordig een geasfalteerd fiets- en wandelpad. En hoe simpel het klinkt, het is nu gewoon immer geradeaus om in Chimay te geraken.

Onderweg wordt je getrakteerd op bramenstruiken (met vruchten als je in het juiste seizoen bent) en passeer je nog voormalige halteplaatsen Aublain, Lompret, Virelles en Chimay. In België gebruikt men graag lijnnummers voor spoorlijnen. Je loopt nu over spoorlijn 156, en deze spoorlijn liep van van Momignies via Chimay en Mariembourg naar Hastière en was 58,9 km lang. Het traject van de Franse grens naar Chimay werd in 1953 gesloten voor reizigersvervoer en in 1984 reed de laatste goederentrein de grens over. Tussen Chimay en Mariembourg reed de passagierstrein tot 1954 en tot 1987 bleef de spoorlijn in dienst voor goederen. Daarna heeft tot 1999 een museumtrein het baakvak gebruikt maar de staat van het spoor en de baan was dusdanig slecht dat het alsnog buitendienst is gegaan. Recentelijk is het geheel weer opgeknapt en beschikbaar gemaakt voor recreanten. Enkele oude seinen en nieuw geplaatste halteborden zijn voor de huidige gebruiker zichtbaar net zoals de oude stationswoningen.

Het voordeel van een spoorbaan is dat het redelijk vlak is, en je dus niet heel veel meer hoeft te klimmen. Het landschap is groen en afwisselend en bovenop een oude spoorbrug heb je overigens ook een prima uitzicht over de vallei.

Je komt aan in Chimay bij het oude stationsplein waar nu de bussen naar onder andere Charleroi vertrekken. Voor kaas- en bierliefhebbers een prima eindpunt want de naam doet het je ongetwijfeld al vermoeden maar dit is de stad van het abdijbier- en kaas. Hoewel de Abdij (Abdij Notre-Dame de Scourmont) niet echt centraal in de stad ligt (zo’n 9 kilometer er vandaan) is er in Chimay zelf natuurlijk genoeg lekkers te verkrijgen. Een prima plek om te eindigen en je beloning aan de toog van een willekeurige bar op te halen.

De terugreis gaat per bus 109a van Chimay, Gare naar Charleroi, Gare du Sud. Een ticket koop je via de TEC-app en als je een ‘horizon’ ticket koop mag je voor 3 euro mee, mits je je ticket zelf activeert (dit doe je via de app, en daarna scan je de QR-code die bovenin het scherm van het checkin apparaat te zien is bij het betreden van de bus). Let op! Je kunt niet mee met een Express-bus.

List   

Information
Click following button or element on the map to see information about it.
Lf Hiker | E.Pointal contributor

“Couvin   

Profile

50 100 150 200 5 10 15 Distance (km) Elevation (m)
No data elevation
Name: No data
Distance: No data
Minimum elevation: No data
Maximum elevation: No data
Elevation gain: No data
Elevation loss: No data
Duration: No data

Description

van Station Couvin naar voormalig station Chimay
Geplaatst in S2S