RS32: Duiven – Didam (10,4KM)
Het is vrij mistig maar de uitcheckpaal op het perron van Duiven is waarneembaar. Dit is een wandeling waar je ruim 10.000 meter aan meters maakt. De route is niet de saaiste die ik gelopen heb maar ook zeker niet de spannendste.
Het fietspad (doorfietsroute F12) volgt, net zoals mijn schoenen, in bijna een rechte lijn het spoor totdat we ter hoogte van station Zevenaar zijn. Dit station is nu vooral een knooppunt voor de treindienst, het ligt bij de splitsing naar Winterswijk en naar Emmerich (Duitsland). In het verleden was Zevenaar een belangrijk grensstation maar dat is nu wel anders. Het douanekantoor is gesloten en enkel de internationale stoptrein van VIAS stopt hier één keer per uur. En natuurlijk stoppen hier nog de regionale stoptreinen die rijden tussen Arnhem en Doetinchem/Winterswijk.
Aanvankelijke omvatte het station een hal, plaatskaartenkantoor, wachtkamer, kantoor voor de groepschef, bureau en schaftlokaal van weg en werken, een goederenloods en een relaiskamer. Op het hoogtepunt van het bestaan van het station werkten er circa 150 douanebeambten en spoorwegpersoneel in Zevenaar. Vandaag de dag? Niemand te zien. Toch zie je hier nog wel eens politie en marechaussee rondrijden al zijn de Nederlanders lang niet zo enthousiast als de Duitsers als het gaat om controles uitvoeren bij internationale treinen en zitten ze ook niet op het station gestationeerd.
Omdat de stadstour van Arnhem ongetwijfeld bevallen is, tijd om Zevenaar te verkennen. Het hoogtepunt van Zevenaar is in een rechte lijn naar het centrum en met een scherpe bocht naar rechts, langs de Hema, het dorp uit, maar nog wel via het groene Gimbornhof. Doorstappen langs industrie en autowegen naar Didam om daar weer de trein terug naar huis te pakken.