Met de trein ben je vanuit Amsterdam Centraal in 6 uur en 20 minuut, zonder overstap in hartje Berlijn. 1x per 2uur vertrekt de IC Berlijn vanuit Amsterdam. Je kunt voor deze trein een zitplaatsreservering kopen maar vaak is dat niet nodig. Zeker niet als je buiten vakanties, weekenden en overdag reist. Genoeg plaatsen te vinden. Reis je het liefst zo goedkoop mogelijk? 92 dagen voor vertrek komen de tickets beschikbaar. Hoe eerder je boekt, hoe goedkoper je ticket. Let wel op dat je ticket vaak wel gebonden is aan één bepaalde trein. In de trein is een restauratiewagon en zowel in de 1e klas als in de 2e klas zijn stopcontacten. Een heerlijke, ontspannen en ook groene manier om je reis te beginnen.
Cash:
Zorg er voor dat je contant geld op zak hebt. Pinnen en betalen met een creditkaart is niet vanzelfsprekend in Duitsland. Een dagkaart voor de U-bahn en S-bahn kost je rond de zeven euro. Zorg ervoor dat je altijd over een geldig vervoerbewijs beschikt. Ook al wordt er niet altijd gecontroleerd, een boete ligt hoger dan hier in Nederland.
Een paar tips:
Als je de tijd hebt (of als back-up plan bij een regendag) dan is er zeker voldoende keus in musea. Zo is er op wandelafstand van Berlin Hbf, het voormaligHamburger Bahnhof (Hamburgstation). Dat tegenwoordig is ingericht als museum voor hedendaagse kunst (Museum für Gegenwart). Het neoclassicistische gebouw uit 1846-47 is het enige Berlijnse kopstation dat behouden gebleven is en een van de oudste stationsgebouwen van Duitsland. Het Hamburger Bahnhof bevindt zich aan de Invalidenstraße in het stadsdeel Moabit, ten noorden van Berlin Hauptbahnhof.
Hoog op mijn lijstje staat nog de Berliner Unterwelten, deze organiseren rondleidingen in de ondergrondse wereld van Berlijn. Schuilplaatsen in metrotunnels, bunkers uit de Tweede Wereldoorlog, etc etc.
Ook het Joods museum is indrukwekkend. Je kan er absoluut uren rondlopen en documenten doorbladeren, video’s bekijken en natuurlijk de kunst en cultuur. Het gebouw zelf is trouwens ook erg bijzonder. Het hoekige museum stelt een gebroken davidster voor en herbergt enkele indrukwekkende Holocaustmonumenten.
Op Nordbahnhof S-Bahn station is een gratis toegankelijke tentoonstelling “Ghost Stations”
‘De tentoonstelling in het station Nordbahnhof toont een uiterst absurd hoofdstuk in de geschiedenis van de verdeelde stad. Enkele metrolijnen van West-Berlijn liepen onder het gebied van de DDR. De stations aan DDR-zijde, waar niet gestopt mocht worden, werden dichtgemetseld. De treinen vanuit West-Berlijn reden door de dode stations, de zogenaamde spookstations. ‘
Praktisch: Nordbahnhof S-Bahn station; Tunnel richting Gartenstrasse.
Vanaf dit station kun je trouwens ook naar Gedenkstätte Berliner Mauer lopen. De gedenkplaats ‘Berliner Mauer’ herinnert aan de verdeling van Duitsland en geeft een goede indruk van die periode en de muur.
Flughafen Berlin-Tempelhof
Tempelhof werd in 1922 gerealiseerd. Tempelhof stond aan de basis voor het ontstaan van de vliegmaatschappij Luft-Hansa in 1926. Met 32.000 passagiers per jaar was het één van de drukste vliegcentra van Europa. Het aantal passagiers groeide ieder jaar. Van 32.000 passagiers in 1926 tot 220.000 passagiers in 1936. Het vliegveld werd herbouwd en groter gemaakt. Ook met de gedachten voor de hoofdstad van Hitlers Derde Rijk. Het nieuwe Tempelhof werd geopend op 1 april 1939.
Doordat de Tweede Wereldoorlog uitbrak is het gebouw nooit helemaal afgebouwd. Rond 1943 zijn de bouwwerkzaamheden gestaakt. Tijdens de oorlog werd het vliegveld gebruikt door de Duitse Luchtmacht. Het verbazingwekkende van dit vliegveld is dat het is ontworpen om dienst te doen tot het jaar 2000. Het is één van de grootste gebouwen in Europa en het had een vluchtcapaciteit die 30 malen hoger lag dan die van andere vliegvelden in 1936. Het is het grootste vliegveld dat niet is aangetast in de afgelopen 60 jaar. Experts in Amerika zagen Tempelhof als het begin van een explosieve groei in de burgerluchtvaart. Ironisch waren het de Amerikaanse troepen die dit vliegveld repareerden en herbouwden aan het eind van de jaren veertig.
Het nieuwe Tempelhof werd geopend op 1 april 1939.
Luchtbrug
Van juni 1948 tot mei 1949, tijdens de blokkade van West-Berlijn door de Sovjet-Unie, heeft Tempelhof een vitale rol gespeeld als eindpunt van de Berlijnse Luchtbrug die de Geallieerden uitvoerden onder directie van de Amerikanen. De luchtroutes boden de enige toegang tot dit gedeelte van Berlijn en haar 2 miljoen inwoners. Gedurende 320 dagen voerden militaire vliegtuigen voedsel, medicijnen en alle andere belangrijke zaken, zoals steenkool aan. De vliegtuigen, met als bijnaam Rosinenbomber, landden op Tempelhof tijdens piekmomenten om de 26 seconden. Ze maakten gebruik van de nieuwe betonnen landingsbanen, aangelegd door de Amerikanen.Dankzij deze gebeurtenis tijdens de Koude Oorlog verbeterde het imago van Tempelhof in de ogen van de Berlijnse bevolking. Het vliegveld droeg niet meer het stigma van het nazi-tijdperk maar werd een plaats met een positieve historische lading. Het ronde plein aan de voorkant van het vliegveld werd in 1951 omgedoopt in Platz der Luftbrücke. Een monument verrees om degenen te gedenken die tijdens de blokkade overleden. Vanaf die tijd begonnen de passagiersaantallen weer te stijgen.
De centrale vertrekhal werd voor het eerst in 1962 opengesteld voor het publiek na een grootscheepse renovatie. Het vliegveld representeerde een gateway naar de Westerse wereld. Voor veel voormalige vluchtelingen uit de DDR was dit de enige manier om ongehinderd van West-Berlijn naar West-Duitsland te reizen. Op de transitroutes over land liepen zij het gevaar bij het passeren van de Oost-Duitse grens gearresteerd te worden.
Einde Tempelhof
De bewoners dicht bij het vliegveld begonnen te klagen over vervuiling alsmede de toename van het geluid, aangezien het verkeer toenam en de vliegtuigen groter werden. In 1975 opende Berlijn een nieuw internationaal vliegveld, ongeveer 10 kilometer ten noordwesten van Tempelhof, in het stadsdeel Tegel, in het gebied dat destijds onder Frans toezicht stond. De luchthaven Berlin-Tegel nam veel vluchten over van Tempelhof.
De Berlijnse Senaat besloot echter de luchthaven per 31 oktober 2004 te sluiten maar er was protest. Uiteindelijk werd Tempelhof op 1 november 2008 definitief gesloten.
Tempelhof vandaag
Je kan Tempelhof bezoeken, er zijn festivals, je kan er picknicken en natuurlijk ook wandelen over het immense terrein. Met ruim 300 hectare aan grond is dit momenteel het grootste stadspark van Europa. Hier kun je overigens nog een superleuke blog over Tempelhof vinden (NL).
Tempelhof is erg makkelijk te bereiken met de U-bahn. De ingang van het hoofdgebouw is het makkelijkst bereikbaar bij halte Platz der Luftbrücke. Voor het park stap je uit bij halte Paradestraße of Tempelhof.
Reichstagsgebäude
De Reichstag bezoeken kan ik absoluut aanbevelen, en bovendien kost het je niks. Er wordt geen entree gevraagd en zelfs een audiotour is gratis. Maar let wel op! Je moet je komst van te voren bekend maken. En dat is niet heel moeilijk. Je reserveert een tijd, geeft de namen van je groep (of indien solo enkel van jezelf) op, krijgt even later een bevestigingsbrief (per e-mail), deze neem je uitgeprint samen met je paspoort mee, en je mag (na een soort vliegveld security check) naar binnen.
Het gebouw (de koepel en dakterras) is dagelijks geopend van 8:00 tot 24:00 (de laatste bezoekers mogen uiterlijk om 22:00 naar binnen). Zowel ‘s avonds als overdag is het prachtig om te bezoeken. Overdag heb je natuurlijk een beter uitzicht over de stad, maar met mijn volgende tip “Siegessäule” kan dit dus ook prima ‘s avonds. Aanmelden kan dus online via deze link.
Siegessäule
Heb je een goede conditie, en geen hoogtevrees? Bezoek dan zeker de Siegessäule. Midden in het Tiergarten kan je deze enorme zuil met bovenop de gouden Victoria -de godin van de overwinning- vinden. 285 treden brengen je -met inspanning- 69 meter omhoog. Maar het uitzicht is prachtig! Er is bij binnenkomst ook nog een tentoonstelling en de entree is verwaarloosbaar. Slechts 3,00 euro kost het je.
(Vegetarische) currywurst und bier?
Vlakbij Checkpoint Charley heb je “Curry at the Wall”, het is een druk stukje vol met toeristen maar een geweldige spot om mensen te kijken. En dat gaat goed samen met bier en tot mijn grote verassing vegetarische curryworst. In Berlijn is bier drinken de normaalste zaak van de wereld, zoiets als dat de Amerikanen met koffie over straat lopen. En Curryworst is ook al niet uit het straatbeeld te denken. Eet smakelijk! Prima snelle hop tussen het toeristje-spelen door.
Ach en er zijn nog zo, zo, zo veel meer dingen te zien, te doen en te beleven in Berlijn. Wat een wereldstad. Berlin Ich Liebe Dich!
Website en nog meer tips
Marjolein woont in Berlijn en is erg actief op twitter, facebook en haar website (NL) staat bomvol met tips, suggesties en praktische informatie. Absoluut de moeite waard!
Wandelen kan ook prima in Berlijn! Er zijn door de NS zelfs twee gratis station-naar-station routes beschikbaar gesteld; in PDF, hieronder de links.
Wandelroute 1: Shoptocht Berlijn (8 km) http://www.wandelzoekpagina.nl/nsi/maakroutebeschrijving.php?wnummer=16134 [pdf]
Wandelroute 2: Oost-Berlijn (12km) http://www.wandelzoekpagina.nl/nsi/maakroutebeschrijving.php?wnummer=15993 [pdf]